Begränsad toppeffekt

Bengel
Hej,

Mina svärföräldrar har ett problem med att deras anläggning inte producerar mer än 8,2-8,3kW i toppeffekt, trots att den installerade effekten är mer än dubbelt så hög. Detta syns tydligt i appen då man ser att toppeffekten under dagen är som ett långt platt sträck runt 8,2kW från f.m till e.m. Av nån anledning så klipps effekten av.

Lite info om anläggningen:
Växelriktare: Fronius Symo 17-3-M
42st paneler, totalt 19,1kW (Enl. Svärfar, kan det stämma att panelerna är på ca 450W? Låter högt...)
De ska vara kopplade i 3 slingor, 1. 8st (Ö) 2. 17st (S) 3. 17st (S)
Samma taklutning på alla paneler.
Jag vet inte (tyvärr) vilka slingor som ligger på vilken MPP.

Är det nån som har erfarenhet av liknande problem?
Jag funderar på om en MPP kan vara överbelastad och stryper ner växelriktaren?
Finns det nån inställning i växelriktaren så man kan ”råkat” begränsa toppeffekten?

Tacksam för input!

//bengel

Re: Begränsad toppeffekt

Arne
This post was updated on .
Det är alltså en Fronius Symo 17.0-3-M. En sådan har två oberoende MPPT-ingångar på DC-sidan.
Det är alltså 42 st paneler och samtliga har alla samma uppvinkling.
Men i olika väderstreck, om jag förstår. I vilket väderstreck är panelerna i?

Ta reda på vad det är för panelfabrikat och märkeffekt.
Ta reda på hur många strängar och antal paneler i varje sträng.
Är det någon parallellkoppling?

Är anläggningen i södra, mellersta eller norra Sverige?

Hur länge har anläggningen varit idrift? Är det först nu efter några år som den har börjat tappar kapacitet?
Inget sägs hur länge den har varit idrift.

Vad säger firman som installerat anläggningen då? Är de helt nöjda med sin installation?
Vad har de gjort för att avhjälpa hittills?