Dags att börja sätta upp anläggningen, önskar tips

Dags att börja sätta upp anläggningen, önskar tips

senooo
This post was updated on .
Hej alla forummedlemmar.

Nu har jag äntligen slagit till och köpt följande komponenter till min solcellsanläggning som kommer att börja monteras på taket i slutet av månaden.

Solcellspaket11,7Kwp
36 X Trina Solar - Mono 325 All Black Half Cut PERC    (TSM-325DD06M.05(II)(version2)
1 X Solaredge SolarEdge - SE10K SetApp
36X (optimerare)SolarEdge - P370 Power Optimizer
100m svart 4mm solarkabel
100m röd 4mm solarkabel
4X MC4 han kontak
4X MC4 Hon kontakt
Van der Valk monterings paket

Har haft kontakt med en elektriker som har erfarenhet av att driftsätta växelriktaren och skötta anmälan mot nätägare men är inte inne på när det gäller själva montering av solceller på taket, då det sköttes av montörer enligt honom.

Tanken är att vi hjälps åt och jag gör så mycket det går själv med hans hjälp men just kabeldragning och övrig elarbete får han ansvara.

Det jag kunnat läsa är att Solaredge kräver minst antal paneler seriekopplade per stärng för att kicka igång undrar jag om jag kan köra alla paneler på en sträng eller om det ska delas i två sträng?

Vilka varningsskyltar behöver jag beställa hem innan montering (bakspänning mm)

Det behövs tydligen något kopplingsbox med åskskydd och brytare? finns olika 2 sträng in 1mppt ut eller 2 sträng in och 2mppt ut?
Kan jag använda den https://shop.solelgrossisten.se/product/kopplingsbox-2-strangars-1mppt-strangsakrad-och-dc-overspanningsskydd/1331
eller måste jag ha den dyrare med 2mppt  https://shop.solelgrossisten.se/product/kopplingsbox-2-strangars-2mppt-strangsakrad-och-dc-overspanningsskydd/1767

Arbetsbrytare mot DC sidan

Jordning av solpaneler och monteringsskenor ? Behöver man det, vad jag läst mig till så är det delade åsikter vissa är för och andra tycker det inte behövs?

Är det några mer komponenter jag behöver ta hem innan vi sätter igång?

Tacksam för alla svar

Re: Dags att börja sätta upp anläggningen, önskar tips

Jons
Tjena,

Det verkar inte vara så mycket aktivitet här på sistone, men jag kan redovisa min uppfattning om ett par av dina frågor vilket i alla fall jag betraktar som sanningar. Sedan finns säkert många med djupare kunskap som i så fall kanske kan invända.

Dina paneler ser ut att ha Voc på 38.1V vilket bör vara maximal spänning som de kan leverera.
Sätter du 36 sådana på samma sträng ( i serie) borde du därför i värsta fall kunna få en total spänning på 1371V. Om jag läser databladet rätt på SE 10K så klarar den en maximal spänning på 830V så därför skulle jag satsa på två strängar.

Jag har läst någonstans att SE vill ha 13 optimerare för att kicka igång så jag antar att det är minst 13 paneler per sträng som gäller.

Jag har precis monterat ett Van-der-Valk-system och det är inte komplicerat, men taket kan nog ge en hel del överraskningar när man lyfter på det. Jag tyckte det största problemet var att få en lämplig glipa mellan utfasad panna och underliggande panna och dessutom få kroken att sticka ut lagom mycket. Jag behövde tre olika tjocka distanser för att få till det. Dessutom hamnar man inte alltid i dalen på samma sida av pannan så det är ingen god idé att ställa sig och fasa ut alla pannor innan man kontrollerat var kroken skall sticka ut.

När det gäller elfrågorna, jord etc. så har nog elektrikern god koll på det.

Lycka till i alla fall!

/Jons

Re: Dags att börja sätta upp anläggningen, önskar tips

Arne
Jag tror jons här ovan förväxlar solarEdgesystem med ett vanligt system med vanlig växelriktare. I ett SolarEdgesystem är det effektoptimerarna som seriekopplas inte panelerna som i ett vanligt system.

Varför valde du inte en SolarEdge SE17k SetApp som är på 17 kW? Den är billigare än en på SE10k SetApp på 10 kW och dessutom kan du ha alla solarEdges effektoptimerare på SE17k-SetApp och även bygga ut till 21 kWp paneler.

Re: Dags att börja sätta upp anläggningen, önskar tips

senooo
Tack för svar. Taket klarar max 36 paneler och det blir svårt att få plats för fler.
Valde växelriktare på 10 kw då det var den som följde med i paket.
Vad jag kunat utläsa från datablad för optimerare så ska man kunna koppla alla optimerare i en streäng.