Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Hej!

Jag har uppmärksammat ett sjukt konstigt fel på min anläggning. Jag har 44 300w paneler(13,2kWp)  fördelat enligt följande:

Sträng 1 (PV3) 19 paneler 195 grader (SSV) på 45 graders taklutning samt 3st 105 grader(ÖSÖ) på 38 graders taklutning (Takkupa). Se bild

Sträng 2 (PV1) 19 paneler 195 grader (SSV) på 45 graders taklutning samt 3st 285 grader(VNV) på 38 graders taklutning (Takkupa). Ej på bild

Jag har optimerare(Tigo) på 6 paneler på varje sträng. 3 på kupan 3 på paneler i SSV-läge som skuggas av kupan vid tidig morgon (Sträng 2) och sen kväll(Sträng 1). Skuggningen är innan 10 och efter 19.

Sträng 2 fungerar helt perfekt men sträng 1 tappar effekt på helt soliga dagar mellan ca 12.00 och 14.30. Jag har testat att byta ingångar på växelriktaren(Huawei) och problemet följer med så det är inte växelriktaren som är problemet. Se bifogad bild. (Expected power har jag uppskattat manuellt)
Någon som varit med om något liknande?

Nu till det riktigt sjuka: Om man skuggar en av panelerna som inte har optimerare i ca 1 minut så försvinner problemet och effekten hoppar upp till mer rimliga nivåer. Diagrammet visar dock hur det ser ut när man inte gör något alls.
På årsbasis har anläggningen fungerat i linje med det som förväntades. Ser ut att landa på ca 12100-12300kWh på mitt första år men detta stör mig lite.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Alex
Har du för hög spänning på den strängen möjligtvis?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Vet inte. Känns som den ligger rimligt. Spänningen ligger för sträng 1 på ca 100v volt mer än Sträng 2 (ca 680 vs 580)  när tappet inleds och sedan ökar det med ytterligare 50-70v . När den sedan hoppar tillbaka så går ju spänningen ner rejält samtidigt som ampere går upp.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Alex
Vad säger invertern att den vill ha?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes

Tolkar det som att 380-800 ska funka.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Alex
Ja den verkar ju vara inom området.
Kan det vara att båda mppt inte får belastas fullt samtidigt?
Jag är inte riktigt med på hur dina celler är kopplade mot vilket tak.
Kan det vara så att du får reflektioner från några paneler mot andra som på något sätt maxar  optimerarna?
Eller att det skuggas för mycket för att de ska hantera det på bra sätt?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Alex wrote
Kan det vara att båda mppt inte får belastas fullt samtidigt?
Ingen aning. I så fall borde felet visa sig senare då Sträng 2 inte uppnår full effekt förrän runt 14.

Alex wrote
Jag är inte riktigt med på hur dina celler är kopplade mot vilket tak.
Bilden på taket ovan är tagen från den riktning som solen ligger på vid ca 11.30. Alla solpaneler du ser är kopplade i en sträng inkl de som sitter på kupan. Optimerare sitter på de paneler som sitter på kupan samt de tre som är längst ner i vänstra hörnet på det stora taket(Den som ät allra längst ner till vänster plus den ovanför och den till höger).

Alex wrote
Kan det vara så att du får reflektioner från några paneler mot andra som på något sätt maxar  optimerarna?
Eller att det skuggas för mycket för att de ska hantera det på bra sätt?
Reflektioner skulle teoretiskt kunna komma från de 19 panelerna som sitter söderut och reflektera de som sitter på kupan. Skuggning är det inte frågan om.

Igår och i förrgår var jag hemma och kunde "reseta" genom att skugga en av panelerna. Därmed fick jag årets bästa skörd hittills. Börjar luta åt att det kan ha med optimerarna att göra men kan inte lista ut riktigt hur bara...

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Roland
Hej,

Din granne på håberget med solpaneler här! :-)

Tråkigt att du får en dipp. Jämfört med mina öst västliga paneler producerar du ändå riktigt bra! Jag kommer nog inte över 700 kwh/kwp på helåret pga lite dåligt matchad inverter.

Anyway, funderar på om du kan lägga alla dina söderpaneler på samma mppt i två parallella strängar samt alla takkupepaneler i en sträng ...

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Roland wrote
[...]

Tanken har slagit mig men då jag har skuggning på vissa av söderpanelerna (De som jag satt optimerare på) tror jag det kan bli knas. Sedan jag tog bort ställningen runt huset så är ju alla ingrepp lite besvärligare så det är inte bara att testa. . Vill man inte ha jämn fördelning mellan MPPT:erna?

Jag tappar ca 2-3kWh per (solig) dag. Kanske bara ska nöja mig. Men irriterande är det.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Arne
This post was updated on .
Nej, det behöver inte vara jämn effektfördelning mellan de två MPPT-ingångarna på en växelriktare. Meningen med att det finns separata( dvs oberoende) DC-ingångar(MPPT) på en växelriktare är just att de ska, vid varje ögonblick, kunna ha olika effekt som de matar till växelriktaren. T.ex. den ena MPPT har man för paneler på östertak den andra MPPT för paneler på  västertak. Du kan ju ha en MPPT helt oanvänd och bara använda den ena. Då skulle du där ha en oerhörd snedbelastning! Men som sagt de är helt oberoende.
Men du har en kines-växelriktare Huahej, som kanske har begränsningar?

Däremot om du parallellkopplar 2 strängar till en enda MPPT-ingång, då ska de 2 strängarnas paneler ha samma Wp och samma antal seriekopplade paneler. Detta för att det vid obelastade strängar(t.ex. då växelriktaren är avstängd under dagtid. Kan vara pga den har något fel som ska åtgärdas) att då inte den ena strängen matar ström baklänges genom den andra strängen. Då de parallellkopplade strängarna är belastade av växelriktaren, då är det inga problem, då strömmen genom de separata parallellkopplade strängarna ställer in sig självt för att nå strängens spänning. Det kan t.ex. vara att den ena ger 6 Ampère och den andra 8 Ampère. Nu tål paneler viss bakström, ofta upp till 15 - 20 A. Har man endast 2 st strängar parallellkopplade kan aldrig högre bakström än ca 10 A uppstå. Dock vid 3 och fler parallellkopplade strängar, kan högre bakström än 10 A uppstå, därför används då strängsäkring(ofta ca 15 A) på varje parallellkopplad delsträng.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Ok. Intressant. Får ta mig en funderare. Lutar fortfarande åt att det är en optimerare som spökar men nu börjar jag ha lite alternativ.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Roland
Mitt förslag är heller inte helt optimalt då väl takkupan antagligen ibland skuggar delar av dina söderpaneler? Men visst känns det som att hög spänning tycks påverka? Om spänningen påverkar så bör du se större effekt av det då spänningen på panelerna ökar med minskad temperatur. Känns klurigt att lösa bara :-/ dock som du säger, kanske man kan leva med det! Alternativt, kolla om huawei har nån mjukvaruuppdatering? Eller något läge för att söka mppt intervall annorlunda ihop med optimerare?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

magneten
Du kan ju prova med att koppla bort de 3 optimerarna från södertaket och endast ha optimerare på takkupan för att se om det blir någon skillnad?

Skuggning från takkupan borde växelriktaren kunna hantera utan optimerare iaf SMA eller Fronius strängväxelriktare har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac Global Peak som hanterar skuggning.
16 st REC 255PE poly 8° taklutning, sydöst 4,1kWp
SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal

SMA Sunny boy 3600 tl-21 Enfas.
Loggar med android och felix.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=44984

På jobbet
920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27kW
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=980b32b2-75eb-485b-b613-ce91aeb303e4