Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

TommyE
This post was updated on .
Hej.

När Vattenfall bytte min elmätare så fick jag en Tillquist LZQJ-XC

Den blinkar för all ström som går igenom den. Dvs den blinkar både för det jag köper och det jag säljer. Jag mailade Vattenfall och frågade om den går att ställa in så att den bara blinkar för det jag köper, svaret blev "Nej, den går inte att ställa in".
Jag tyckte att det låter konstigt och ställde följdfrågan hur dom gör med kunder som har Energy Watch - på den fick jag inget svar alls.
Nästa steg att maila Tillquist direkt. Svaret från dom är att dom inte svara på frågor om deras mätare, annat än till elnätsägarna, så den dörren är stängd. Känslan i svaret säger mig ändå att det går, men dom vill inte tala om hur.

Är det någon här som har en likadan mätare som är inställd på att blinka för antingen köpt eller sålt?
Jag har monterat min blinksensor inom den röda ringen på bilden nedan - kanske är det fel ställe att ha den på?

Orsaken till att jag undrar, är att jag vill fortsätta använda min Eliq och den är helt värdelös när mätaren blinkar "fel".
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna.
Produktionsdata: SolarWeb, PVOutput

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

TommyE2
Ingen som har en som blinkar för köpt eller sålt?

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

Mono Wafer
Nätägaren kanske kan programmera mätaren till ditt önskemål?
Själv bad jag min nätägare kolla om det var möjligt att programmera S0-utgången till det ena eller andra.
Fick svaret att han måste läsa på först. Sedan har de inte hört av sig.
Site Solsidan: Solceller 3,64kWp 13x280W JA Solar JAM6(L)-60-280/PR, växelriktare SolarEdge SE3000 & SolarEdge effektoptimerare, 45° taklutning, Azimut 196° sydsydväst i Skaraborg. Villa 157m², Solfångare Wagner Euro L20AR (vatten) 9,44m², 750L accu, Vattenmantlad pelletskamin Rika Evo-Aqua, Volvo med äkta GAS-pedal Bi-Fuel. Officiell driftstart: 2015-05-12. https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Solsidan#/dashboard

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

TommyE
Jag har frågat, dom säger att det inte går. Jag frågade då Tillquist och dom svarade att dom inte svarar på frågor från slutkund. Men jag fick ändå känslan av deras svar som att det går.

Ska prova fråga Vattenfall igen, med lite tur så får jag tag i någon som vill fixa till det - om det nu går.
Kanske skulle vara så fräck att jag pratar om Energy Watch istället, den fungerar inte om mätaren blinkar för både köp och sälj

Det hade varit bra om jag kände till någon som har fått så att den blinkar för det ena eller det andra innan jag tjatar på VF.

Det slutar nog med att jag får köpa en till elmätare som bara mäter produktionen, helt i onödan då jag redan har all info som behövs men "inlåst". Iofs så får jag ut allt via solarweb, men det är inte "rätt" ;-)
Funderar på en sån här, för den har nollställningsbart räkneverk och mäter åt båda hållen. Smutt att kunna nolla varje januari.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
Den har såklart blink och pulsutgång för både köp och sälj. Får se hur det blir.
[...]

Jag ställde frågan om Energywatch, men hyser inga större förhoppningar.
[...]

Arne
This post was updated on .
Tommy,

Om du skall försöka få nyttig info från stora företaget Vattenplask AB, så skall du nog ringa dit och tala med dem, och få direkt muntlig kontakt med ansvarig tekniker. Det går inte att skicka epost, och tro att de svarar och kommer med mer än "goddag yxskaft". Det verkar nämligen som om du kontaktar dem per epost.

Du känner inte någon personligen som jobbar på Vattenplask AB, som du kan fråga?

Arne

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

TommyE
Stämmer, med lite tur får man tag i någon som vet.. men som sagt, jag hyser inga större förhoppningar. Eller så är det helt enkelt så att det inte går, ingen här verkar ha en som blinkar "rätt" heller.

Jag har Smart Metern, men den gick inte heller att ställa om, den blinkar också för allt som passerar.
Jag ska ge VF en chans att svara på mitt mail, om det inte går, så ska jag sätta mig ner och fundera på hur jag ska göra. Det kanske går att räkna ut alla värden som jag vill ha från det som Smart Metern rapporterar, eller så köper jag elmätaren som jag länkade till... eller så bara struntar jag i det.

Jag mailade om Energy Watch, för jag tänker mig att dom är mer sugna på att fixa om dom samtidigt kan få sälja en produkt.
[...]

Jag såg detta på Vattenplask hemsida.
https://www.vattenfall.se/smarta-hem/smarta-losningar/energywatch/

Om du rullar ner litet på den sidan, ser du det.

"Solceller
Du som har solceller på ditt tak och säljer tillbaka el till din leverantör kan inte använda EnergyWatch. EnergyWatch visar i detta fall inte korrekta värden, beroende på att elmätaren inte lämnar tillräcklig information till mätögat."

Det verkar alltså som Vattenplasks  Energy watch inte funkar om man även kör ut ström "baklänges genom elmätaren" och då skulle din idé om att använda blinket från ögat, inte funka heller. De nämner i sammanhanget inte heller att de skulle behöva programmera om elmätaren, för dem som har solceller, så Energy Watch även då funkar. Det borde de ha omnämnt, om det lätt ginge. Jag gissar att de kan omprogramera din elmätare via radio, och behöver alltså inte komma på besök.

Arne

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

TommyE
Då är det nog tyvärr kört :-(
Ja har försökt leta dokumentation om elmätaren, men jag hittar i princip ingenting.

Jaja bara bryta ihop och leta en annan lösning.
Tack för länken.

"beroende på att elmätaren inte lämnar tillräcklig information till mätögat"
Det är en sanning med viss modifikation, mätögat blinkar för både köpt och sålt, så det går inte att avgöra vilken typ av flöde det är. Jag har en Eliq på det ögat och den visar att det flödar "något" över mätaren.
[...]

BengtK
Jag har samma mätare.
EON syd hade ett projekt där de delade ut 10000 enheter med sändare, mottagare, samt 3 st "doser"  för mätning av enskilda elförbrukare . /Kyl, diskmaskin etc /.

Fungerade bra fram tills bytet av mätare. Efter detta är det som du skriver , så jag har nu enbart nytta av de 3 "doserna" för mätning av enskilda elförbrukare.
Dokumentation:

  lzqj-xc-datablad.pdf
33 st Sharp ND-R245A6 (245W)   8,085 kW    54,2 m2
Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18
54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW  58,9 m2
Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27
JMN