Huvudsäkring

Daniel
Nu måste jag reda ut det här en gång för alla...

Med risk för att det är en korkad fråga. Säg att min solanläggning maxar och producerar 15kw, samtidigt förbrukar mitt hus 2kw. Då gäller det väl att huvudsäkringen klarar 13kw? Eller tänker jag fel?

Jag har 60X275W till en Fronius 15.0-3-m. Taket är i västligt läge och har 20 graders lutning.

Grejen är att jag helst skulle vilja kunna klara mig med 20A men har 25A nu.

Sv: Huvudsäkring

calle

Istället för att räkna på Watt för på Ampere.

3x20A*400V är 13,5kW medans 16A är ca 11kW.

Det finns flera växelriktare som kan sänka effekten mha en extra elmätare. Den sitter så på inkommande service och mäter det som går ut ur fastigheten.

Växelriktarna producerar vad jag känner till enbart symmetrisk 3-fas dvs lika mycket på varje fas.

Om du sedan lastar ner en fas med 10A och inget på de andra så kommer du fortfarande bara att producera max 20A och inte mer.

Dock så är antalet timmar när du producerar max inte så många. Det är därför som många har max 30% mer paneler än vad växelriktaren klarar av.

Min anläggning på 13.25kWp producerar som mest 13kW men en normal var sommardag så är det aldrig över 11kW.

Antalet timmar mer än 11kW är kanske 20st på ett helt år.

Dina 16.5kWp borde dämpas med en effekt mätare till 13kW. Tror inte att nätbolaget godkänner installationen annars.

Jag var tvungen att argumentera ordentligt eftersom min 15kW växelriktare kunde leverera 28A peak men jag bara hade 20A in. Men att sina paneler sedan bara kunde ge 13kwp inte skulle räknas. Men tillsist så gav de sig när jag även berättade att jag hade en elmätare som kunde konfigureras som strömbegränsare…

Idioter!

Koppla in en effekt begränsare och sänk säkringen.

Lycka till.

Skickades från E-post för Windows 10

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Huvudsakring-tp5016929.html

To start a new topic under Ekonomi, elavtal, elpriser, email [hidden email]
NAML

Re: Huvudsäkring

mattiasc

EON som är min nätägare erbjuder numera separata säkringar för produktion och förbrukning.
Jag tror bestämt att dom måste godkänna det upplägget.

/Mattias

Den mån 6 maj 2019 kl 22:47 skrev Daniel [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

Gunnar
This post was updated on .
Daniel eftersom du har en Fronius så finns det en bra lösning för att kunna gå ner till 20A på huvudsäkringarna. Om du skaffar en Fronius smartmeter så kan du ställa in så att max 20 A går ut på nätet men den tillåter samtidigt att växelriktaren producerar mer om du har en egen förbrukning i huset. På köpet får du en överskådlig presentation av din produktion och förbrukning. Tommy här på forumet har en sådan smartmeter så om du letar på något inlägg av honom och klickar på Solar Web under inlägget så ser du hur det ser ut.

Re: Huvudsäkring

TommyE
Behöver inte leta så länge
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna.
Produktionsdata: SolarWeb, PVOutput

Re: Huvudsäkring

Daniel
Kanon, får kanske bli en sådan ändå även om jag tänkt "slippa".

Men vad händer om de inför effekttariff då?

Re: Huvudsäkring

Sjöhorvan
Innan du köper på dig mer saker så är det ju enkelt att säkra ner själv till 20A och se om det håller under en säsong. Jag har själv 14 kW och det funkar finfint med 20A huvudsäkring har levererat ut max 13kW så normalt har man lite egenförbrukning som tar lite kräm.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Huvudsäkring

Alex
Fronius har dessutom om inte minnet sviker mig en funktion att du kan starta ett relä om en viss effekt uppnås.
14kw borde vara lugnt på säkringarna eftersom du säkert har någon egenförbrukning.
Sätter du reläet till at starta över 14kw tex värme vattnet i vvb till en högre temp än du har idag så har du löst problemet utan att köpa en smartmätare för 4K

SV: Re: Huvudsäkring

calle

Men om mina 300L redan står å kokar... 🥴

Skickat från min Xperia-smartphone från Sony

---- Alex [via Solcellforum] skrev ----

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Huvudsakring-tp5016929p5016941.html
To start a new topic under Ekonomi, elavtal, elpriser, email [hidden email]
NAML

Re: Huvudsäkring

Daniel
Ja kikar jag på vattenfalls hemsida så verkar huset dra omkring 2,2 kw på tomgång (I allafall den här tiden på året). Jag har bara varit igång sedan i sept med solanläggningen men hitills har jag vid väldigt korta tillfällen kommit upp i 15,2kw i produktion. Tänker jag rätt då så borde belastningen bli 13kw?

Det var min elektriker som sa att Eon krävde huvudsäkring efter anläggningens teoretiska max.

Min tanke var att köra ett år och se hur kurvorna ser ut men man kanske ska byta till 20 direkt.

Re: Huvudsäkring

Sjöhorvan
Det beror ju lite på var du mäter, växelriktarna sitter ju på separat grupp i din central eller kanske har en egen central. Men vid huvudsäkringarna har effekten sjunkit p.g.a. egenkonsumtion.