Jordning/Potentialutjämning

12

Re: Jordning/Potentialutjämning

Christer
Tack, då hoppas vi på nedslag som närmast hos grannen och leder bort inducerade spänningar i paneler/bärverk och kablar via PE
Tack tack :-)

/Christer

Re: Jordning/Potentialutjämning

solis
Det är naturligtvis så att nu när du jordat din anläggning har den en potential i förhållande till blixten och det är därmed större risk att blixten slår ned i den.  Om din anläggning är potentialfri är blixten "ointresserad" av att slå ner i den.

Re: Jordning/Potentialutjämning

Arne
Schletter, en tysk materialtillverkare för solcellsmontage har undersökt om sannolikheten för blixtnedslag ökar om montageställ på tak har jordats. De anger att sannolikheten inte ökar. Alltså jordning är ingen magnet för blixten. Blixten från ett moln söker väl närmaste avstånd till jorden när den bestämmer sig att slå ner.
Är blixtmolnet inte rakt ovanför ditt tak, då är det kortare avstånd för blixten att slå i marken bredvid huset.

Dessutom har man elledninger i väggar i ett hus, som kan ligga flera meter ovan marknivå. Alltså om solcellsanläggning saknas på huset. Blixten kan välja att slå i de elledningarna.

Finns det inte flaggstänger med kopparkabel 16mm2, från topp till tå. Vore perfekt som åskskyddssystem. Flaggstångstoppen ska då vara ett par meter högre än högsta punkt på huset.Jag vet att flaggstänger gjordet av glasfiber och polyesterplast och var ihåliga för något årtionde sedan. Lätt då att dra en 16 mm2 kopparwire inuti från stångknopp till fot. Vad de görs av nu vet jag inte. Aluminium kanske?

Solis har du inte en hög mast på tomten? Jag har för mig du nämnt det i något inlägg. Hur många gånger per år slår blixten ner i den?

Re: Jordning/Potentialutjämning

solis
Arne wrote
Alltså jordning är ingen magnet för blixten.
Hallå Arne!

I så fall behöver man ju inte jorda en åskledare!

Jodå jag hade en radiomast. Den fick stryka på foten pga solcellsanläggningen (bland annat). Vilket bra minne du har

Re: Jordning/Potentialutjämning

Arne
Du behöver inte jorda en åskledare t.ex. ett 7 meter högt grovt metallspröt, pekande upp mot himmeln, som du skruvar fast på taknocken. När den har fångat in en blixt leds blixtströmmen genom husvirket och annat smått och gott som finns i tak och väggar och vidare ner i moder jord. Vattnet i virket förångas av den höga strömmen och virket formligen exploderar.

Jordning av åskledare gör man för att få blixtströmmen att gå just precis i jordledningen(grov kopparwire) så att blixtströmmen inte tar någon annan väg och förstör allt i sin bana i sin väg mot moder jord.
12