Jordning eller inte

Anders
Hej.

Jag är själv behörig elinstallatör och ska sätta upp egna solceller nu. Det är mycket diskussion om jordning eller inte av anläggningen och eftersom jag i vanliga fall inte arbetar med solceller tänkte jag höra vilka system ni använt.

Rent regelmässigt verkar följande gälla i mitt fall. Solpanelerna är utförda som elmateriel av klass II som inte ska skyddsjordas eller skyddsutjämnas. eventuellt ska de dock funktionsutjämnas enligt datablad då jag bor relativt nära havet och en saltrik miljö.

Re: Jordning eller inte

Solceller
Frågan är om man vill ha en stor åskledare på taket?