Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
This post was updated on .
Jag har en glugg att fylla igen för att få en perfekt rektangel av solcellspaneler och behöver göra en dummy-panel med specialmått bara för syns skull. Möjligen är det lättaste att försöka ta en silverfärgad Heckert Nemo panel och kapa ner den till önskad dimension. Har du en sådan över så är jag intresserad, den behöver inte fungera.

EDIT: Det var ingen här på forumet som hade någon att sälja men eftersom tråden innehåller information om var man kan beställa en dummy-panel med specialmått så har jag ändrat rubriken och flyttar den till lämpligt underforum.

EDIT: Lägger in kontaktuppgifter för leverantören som gjorde en måttanpassad panel åt mig och får därför mina bästa rekommendataioner:

Hovall Technology Co., Ltd

Mr Ivan (Ivan Chung) ivan@hovall.com

Phone: +86 139 2386 7659

Re: En Heckert Nemo panel (silverfärgad) köpes

Perwis
Scherman lät en plåtslagare göra en dummy. Men han poängterar att man måste skruva fast den ordentligt då den inte är lite styv som en riktig panel. Man vill ju inte att de blåser ned och skadar någon:
http://scherman.mobi/solceller/#8.6
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
This post was updated on .
Det hade varit lättare om jag haft helsvarta paneler.

Jag skulle kunna låta tillverka en dummypanel men det snyggaste blir nog om jag utgår från en riktig solpanel med silverram och kapar ner den. Om det blir svårt att kapa glaset så får jag kanske nöja mig med att använda ramen.

2019-05-09: Jag har ännu inte fått tag på någon.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
This post was updated on .
Nu har jag slutligen löst problemet med "gluggen" och det slutade med att jag beställde en specialgjord solpanel med de exakta måtten jag vill ha. Ingen i Europa är intresserad av att göra en enda panel åt mig men jag fick tag på en kinesisk tillverkare som löser problemet åt mig.

Panelen kommer inte att gå att koppla in utan är bara till för syns skull.

Om jag blir nöjd med lösningen så kan jag lägga ut kontaktinfo här.

Kostnad? Det blir dyrt. Särskilt med frakten.

Panel: 100 USD
Frakt 200 USD
tillkommer Svensk tull och moms.

Tillverkaren kommer att försöka placera cellerna som på mina gamla Heckert-paneler. Han gjorde en ritning för att stämma av med mig.

Jag återkommer med bilder på dummy-panelen när den kommer.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
Nu har jag inte fått panelen ännu men här är en bild på den där den står i fabriken i Kina:

För den som är intresserad så kommer jag att lägga ut kontaktuppgifterna till företaget som gjorde den åt mig. Jag väntar bara på att den ska komma hit först.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

ilPadrino
Snyggt. Jag ser gärna att du lägger ut lite bilder på slutresultatet på taket... 🤗👍

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
ilPadrino wrote
Snyggt. Jag ser gärna att du lägger ut lite bilder på slutresultatet på taket... 🤗👍
Sådär! Panelen levererad i skyddande specialbyggd trälåda. Däri låg den väl inpackad i cellplast. Mycket nöjd med det. Paketet anlände med DB Schenker och jag uppskattar att det tog ca 10 dagar för den att komma hit.

Jag är även helt nöjd med panelen och jag tror inte det går att se någon skillnad från en riktig Heckert-panel. Nu ska det bli spännande att sätta den på plats. Väntar fortfarande på komplettering av infästningsmateriel. Men så fort det kommer så ska den upp på taket och jag lägger ut bilderna här.

Jag kan verkligen rekommendera leverantören och lägger därför ut kontaktuppgifter i trådens första inlägg.