Räkna ut antalet solpaneler som behövs

Questionable
Hej,
Jag är intresserad av matten bakom antalet solpaneler som man behöver beroende på olika parametrar (area, kWh etc). Någon som har en länk till ekvationerna eller som kan posta dem här? Notera att jag vill se matematiken och inte ha en länk till en sida som räknar ut det åt en.

Tack!

Re: Räkna ut antalet solpaneler som behövs

tor_fransson
Ekvationerna för solstrålning på en viss yta beroende på vinklar m.m. hittar du här http://www.itacanet.org/the-sun-as-a-source-of-energy/

Men normalt sett använder man ett datorprogram eller i värsta fall tabeller för att slippa räkna.

Re: Räkna ut antalet solpaneler som behövs

Perwis
Lite oklart vad du är ute efter?

Antal paneler? Panelerna är olika stora och levererar olika effekt. Standard paneler är ca 1x1,6m stora och har effekt mellan ca 260-330 Wp. Wp är en teoretisk effekt under specificerade förhållanden.

För att räkna ut hur mycket energi över en viss tid (typiskt KWh/år) en teoretisk Wp panel ger på en specifik geografisk position på jorden monterade på ett visst sätt (fristående, infällt i taket osv, orientering, lutning mot horisontalplanet, höjd över havet osv) så används simuleringsprogram. PVSyst är ett exempel på ett sådant simuleringsprogam. De olika tillverkarna av växelriktare har sina egna simuleringsprogram.

Det är nog mycket svårt att beskriva simuleringsprogrammen i en enda ekvation.

Det du skulle kunna göra är att göra egen enkel modell över resultatet av simuleringarna utifrån dina egna specifika förutsättningar. Så gjorde jag tex. Jag såg att för mig så skulle en installation på tex 10 kWp ge mellan 7200 till 8700 kWh/år utifrån mina förutsättningar. Spannet är högsta och lägsta beräkningarna från olika offerter och olika simuleringsprogram. Det visar att olika simuleringar kan ge olika resultat för ungefär rsamma förutsättningar. (Det var inte exakt samma system i de olika simuleringarna).

Re: Räkna ut antalet solpaneler som behövs

magneten
En enkel lathund över utbyte vid olika lutning och Azimut i Mellansverige som Bengt Stridh har gjort, kanske vet han mer om ekvationerna bakom?

16 st REC 255PE poly 8° taklutning, sydöst 4,1kWp
SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal

SMA Sunny boy 3600 tl-21 Enfas.
Loggar med android och felix.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=44984

På jobbet
920st Trina poly markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27kW

Re: Räkna ut antalet solpaneler som behövs

tor_fransson
När jag mekade med ekvationerna till en app för några år sedan upptäckte att en viktig faktor är observationer av atmosfärens klarhetsindex för en viss plats, därför räcker det inte med bara ekvationer. NASA har en databas med observationer (som gjorts från rymden) över hela jorden. I sverige har vi ganska klar atmosfär med viss variation.
Simuleringsprogrammen och diverse tabeller inkluderar detta så klart.