SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

calle

Prova med att byta regulatorn till en som du vet fungerar.

Solpanelen borde ge mellan <a href="tel:16-24">16-24volt. Lastad respektive olastad.

Vad har du för regulator?

En låg spänning på 3v borde inte finnas någonstans.

Koppla bort alla laster och se om batteri spänningen stiger.

Mät strömmen in till batteriet.

Skickat från min Xperia-smartphone från Sony

---- Fredrik [via Solcellforum] skrev ----

Kan nån hjälpa med en diagnos?
Vi har en stuga med solcellsanläggning för att driva ett par lågenergilampor, en vattenpump (låg effekt, används sällan) och ett kylskåp (används flitigt). Därtill en del förbrukning via cigarettuttag, ibland med inverter för att ladda dator (ineffektivt, jag vet).
För ett två år sedan var det gamla batteriet föråldrat, det visade sig vara ett ”långtradarbatteri” som fanns med då vi köpte stället och olämpligt för solel. Hade ändå hängt med i 8 år. Vi köpte ett nytt AGM-batteri på 200 Ah, men nu efter bara två år verkar det också vara slut. Spänningen nere på 11,49 v efter en veckas användning i mitten av maj, efter två veckors laddning utan förbrukning hade den i går stigit till 11,56 v, dvs ingen laddning just alls.
Osäker på panelens effekt, men den ger <a href="tel:10-20">10-20 volt, dagtid, hoppar lite. Från panelen går elen går till en liten dosa. Därifrån går den vidare med ganska stabilt 3 volt till regulatorn. Från regulatorn är den utgående spänningen densamma som batteriets (förstås?). Alla säkringar verkar vara hela. Kylskåpet orkar nu bara igång då solen skiner.
Vad är problemet? Vad kan jag göra?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Varfor-laddas-inte-batteriet-M-ste-jag-kopa-nytt-tp5017088.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]
NAML

Re: SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Fredrik
Ja, det är i den där "dosan" mellan regulatorn som spänningen ändras till 3 volt. Regulatorn är en Naps MaxPower. Tack så mycket för input!