SolarEdge

Tobbe
Hur mycket måste panelerna ge för att det ska släppas på till mig?

Re: SolarEdge

TommyE
Om jag inte minns fel så måste minst 18 paneler vara i drift för att komma igång. Men är osäker.
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna.
Produktionsdata: PVOutput

SV: Re: SolarEdge

calle
Varje optimizer kan som högst ge 60V och mest 15A.

Växelriktaren behöver 750V och lite till för att starta.
De optimizers ligger i en ström slinga dvs de måste alla leverera samma ström men olika spänning. Bara summa spänningen blir 750V.
Beroende på hur instrålningen varierar så ändras strömmen och de olika spänningarna över varje optimizer.
Det betyder att minst 14 måste vara igång om man har 300W optimizers men olika optimizers har olika max spänning. Därför bör man inte heller blanda olika typer.
På samma sätt kan man inte GA mer än 11KWp i en slinga. 15A x 750V.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- TommyE [via Solcellforum] skrev ----

Om jag inte minns fel så måste minst 18 paneler vara i drift för att komma igång. Men är osäker.
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo <a href="tel:5.0-3">5.0-3-M + Smart Meter 63A-3.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna.
Produktionsdata: SolarWeb, PVOutput

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SolarEdge-tp5014558p5014560.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]
NAML

Re: SolarEdge

Gunnar
Databladet för SolarEdge P300 säger att det måste vara min 16 st i serie vid anslutning till en 3 fas växelriktare.