Solceller och Hagel

1 meddelande Alternativ

Solceller och Hagel

Da_bre
Hej

Vi har haft stor hagel i Juni, det kom stora isbitar som golfbollar kanske större till och med.
Hela altantaket är förstörd och några fönster, men solceller verkar klara sig.

Jag kan inte se några skador från långt ifrån och på dom penelerna jag kan komma åt, och anläggning verkar fungera normalt som tidigare. Men nu fick jag den kännsla "kanske denna panelen är sämre nu än tidigare, kanske hela anläggningen funkar några procent sämre"...

Vad har ni för erfarheter med hagel?
Kan det uppstå små skador på glaset som kan orsaka problem sen? Typ små stenskottar... Det blir svårt för mig att inspektera varje panel så noga.

Jag har 35st Trina Solar TSM-270PC14 och Solar Edge inverter med 35 optimerare..