Störningar från solcellsanläggningar

Gunnar
This post was updated on .
Störningar från solcellsanläggningar blir allt vanligare. Problemen verkar vara störst där optimerare används.

Elsäkerhetsverket undersöker.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/2019/december/storande-solceller/

Här finns lite mer info:
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-23/solceller-pa-tak-kan-stora-grannens-mobiltelefon-snabb

Tidningen QST april 2016 har en artikel om hur störningarna kan minskas. Artikeln kan läsas här:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://qrm.guru/can-amateur-radio-solar-power-co-exist-qst-article/&ved=2ahUKEwj3vLnjvOrnAhXBwsQBHZepCGYQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw0u4H7_S48tUu76mJ3kyuky

Själv har jag märkt att problem har uppstått med radiokontrollerade klockor efter att en större SolarEdge anläggning kommit upp i grannskapet.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Micke
Administrator

Angående radiokontrollerade klockor har jag upptäckt att min robotgräsklippare verkar orsaka problem ibland.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Mono Wafer
Vad är det för fabrikat på den?
Site Solsidan: Solceller 3,64kWp 13x280W JA Solar JAM6(L)-60-280/PR, växelriktare SolarEdge SE3000  med effektoptimerare OPI300-LV, taklutning 45°, Azimut 196° sydsydväst i Skaraborg, driftstart: 2015-05-12. Villa 157m², Solfångare (varmvatten) Wagner Euro L20AR  9,44m², 750L accu, Vattenmantlad pelletskamin Rika Evo-Aqua, Volvo Bi-Fuel med äkta GAS-pedal. https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Solsidan#/dashboard

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Micke
Administrator

Husqvarna. Jag inga egentliga bevis, men ibland verkar klockan gå fel när klipparen är aktiv.