Trasig cell?

Tintin
Hej på er!
Kolla bilden och säg vad ni tror. Såg detta en fuktig morgon. Ett par celler
har torkat bort daggen fortare, dvs de är varmare än andra.
Normalt eller inte?
Har just fått igång anläggningen så jag har ingen historik eller övervakning,
men det verkar fungera. Invertern tänder upp och blir varm.

Re: Trasig cell?

magneten
Har oxå noterat detta fenomen på frostiga paneler under tidig morgon isen på några enstaka celler smälter enliten stund före de andra, kan dock inte säga om det gäller samma celler varje gång dock. minapaneler är Trina 275w full black från 2017
.
SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal

SMA Sunny boy 3600 tl-21 Enfas.
Loggar med android och felix.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=44984

På jobbet

Re: Trasig cell?

vampyren

Har du redat ut vad detta beror på? lite nyfiken. Om du inte installerat själv så borde leverantören kunna svara kan jag tycka.

Re: Trasig cell?

Tintin
Nix, har inget bra svar på vad "fläckarna" beror på. Installationen har jag gjort själv. Köpte en hel kartong med 260W polypaneler så alla kommer från samma batch. Nu har jag fått igång loggningen på allt, så nästa sommar borde det gå att se hur anläggningen presterar. Återkommer..